Як навчитися говорити «ні» і не відчувати себе винуватим.
Людину, яка ставить свої інтереси на перше місце не обов’язково егоїстична. Навпаки, відсутність любові до себе і незнання власних потреб не дає можливості розуміти й інших людей. В першу чергу треба піклуватися про себе, а потім вже вирішувати, як і в якому обсязі ви можете подбати про оточення і це не егоїзм.
Особисті границі потрібні не для того, щоб відокремитися від інших, а, щоб не забувати про себе. І тому вміння говорити «ні» є важливою навичкою для захисту своїх особистих границь.
Важливо розуміти, що почуття провини – емоція, яка виникає, коли ви робите щось неправильно або приносите комусь біль. Ну а коли ж ви говорите «ні», це може створити, в основному, лише додаткові клопоти для людини, якій ви відмовляєте. Так, їй доведеться шукати інші варіанти, але це не про заподіяну шкоду. І зреагує, швидше за все, так само як і ви при відмові ж вам.
Щоб заперечення на прохання було тактовним, можна скористатися такими методами говорити «Ні»:
◊
Запропонуйте альтернативу. Це найпростіший метод заявити співрозмовникові про відмову. Відхилити запит, але запропонуйте якийсь втішний варіант. Наприклад, – «Вибач, через елементарний брак часу я не зможу тобі допомогти, але ось тут є добре написана інструкція, за якою ти точно зможеш все якісно зробити». Хоча при цьому є один момент. Пропонувати альтернативу не варто тільки з почуття провини, тобто з бажання вважати себе найменш винним. Важливо, щоб ця порада дійсно допомогла б вирішити прохання: «У мене, на жаль, не виходить залишатися на роботі понаднормово. Пропоную переглянути мої завдання так, щоб моя робота в робочий час була максимально корисною для нашої компанії ». Ця фраза дає альтернативу і не заперечує важливості завдань компанії.
Таким чином, відмовляючи, ви підкреслюєте свою відповідальність перед компанією.
◊
Включайте емпатію і підкресліть цінність людини для вас, коли виникає бажання сказати «ні» на її прохання. Продемонструйте, що ви розумієте, як важливо людині те, про що вона просить і, яка складна задача перед ним стоїть. Зауважте, як вона старається, але зрештою не зможете влаштувати нічого з її прохання. Схвалення того, що ви оцінюєте намагання справитися з проблемою, допоможе їй більш спокійно відреагувати на відмову. «Я знаю, як для тебе це важливо і з задоволенням би допоміг, але наразі я просто не можу!».
У випадку, якщо ви побоюєтеся зачепити амбіції людини власною відмовою, то варто показати своє добре ставлення і підкреслити цінність людини, якій відмовляєте. Наприклад – «спасибі Вам за те, що знайшли час прийти до мене, але на жаль …». Або – «мені дуже важлива твоя увага до мене, але я тобі хочу сказати «ні», тому що …».
◊
Поділіться своїми емоціями. Якщо ви ділитеся своїми емоціями, людині легше увійти в ваше становище і зрозуміти причину відмови. Наприклад, якщо у вас є подруга, яка любить постійно скаржитися через телефон та скидає негатив. Щоб тактовно попросити подругу перестати постійно ділитися негативом, можна сказати наступне:
«Я дуже тобі співчуваю і дуже хотіла б, щоб у тебе було все добре. Я не можу вплинути на це, але, коли ти мені розповідаєш про свої неприємності, я довго переживаю. Ти ж знаєш, як, я беру все близько до серця, побережи, будь ласка, мої нерви й не розповідай мені все в подробицях. Із задоволенням підтримаю більш позитивну тему для розмови».
◊
Поясніть причину відмови. Часто людині простіше прийняти відмову, якщо вона знає причину. Тому можна послатися на об’єктивні причини. Але при цьому важливо не перетворювати пояснення причин у виправдання себе. В такому випадку, у людини може з’явитися думка, що має право на вас образитися. Може йтися про щільний робочий графік, безліч обов’язків або інші обставини. У цих випадках можуть бути корисні такі фрази: «мені завтра дуже рано вставати, тому я не можу …» або «я дуже зайнятий на цьому тижні, і дам вам знати, якщо зможу наступного?».
Причиною відмови можуть бути й суб’єктивні обставини. Це може бути не збіг в смаку, відсутність навичок або інтересу: «я хочу відмовитися, через те, що це просто не моє».
◊
Заверніть відмову компліментом. Вимовте «ні», але так, щоб це «ні» виявилося компліментом для того, хто вас про щось просить. Наприклад – «спасибі за можливість, яку ти мені запропонував, і що запитав мене в першу чергу, але …».
Тактовність відмови буде залежати від того, як ви це робите. Наші емоції сильно впливають на результат розмови. Відмова не викличе образи, якщо ви це зробите без почуття роздратування або провини, а спокійно і впевнено.
◊
Лаконічна відмова. Будьте пильні, коли деякі знайомі будуть приставати з проханням, поки не втомлять вас. Такі люди часто домагаються свого. У цих випадках варто дотримуватися своїх аргументів – давати ту саму відповідь знову і знову. Іноді найкраще на такі прохання відповідати лаконічною відмовою. Не варто вибачатися та пояснювати причини. Часто, коли ви не знаєте, як відмовити тактовно, то можете думати, що необхідно сказати щось переконливе. Насправді ж буде цілком достатньо просто повідомити людині, що вам його прохання виконати незручно.
◊
Використовувати натяки або говорити прямо. Можна демонструвати людині своє невдоволення чимось також і натяками. Якщо людина вихована і тактовна, то зрозуміє і зреагує правильно з розумінням. Але не всі розуміють натяки, або ж невигідно їх розуміти. Тоді потрібно говорите прямо чого хочете, констатуючи факти.
Зробіть вашу відмову швидкою і зрозумілою. Не відкладайте свою відповідь, кажучи «можливо…». Гірше буде виглядати «ні», якщо перед цим сказати «так». У довгостроковій перспективі своєчасна і чітка відповідь більш ввічлива і більше відповідає інтересам того, хто вас про щось просить.
У більшості випадків люди спокійно реагують на відмову. В іншому є можливість, що реакцією на відмову, навіть якщо вона була вельми коректною, може стати ворожість і звинувачення. Всілякі наші емоції точно впливають на результат бесіди. Коли ми відмовляємо людині, ми мимоволі нервуємо, демонструємо напруга й очікуємо відповідного негативу. Як наслідок, людина може інтерпретувати таку реакцію як прояв недоброзичливого ставлення до неї. Тому акцент повинен бути не тільки на фразах, а й на своєму емоційному стані. Важливо, щоб Ви не тільки словами, а й своєю поведінкою демонстрували прихильність і готовність йти з людиною на контакт.